Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam drs m siezen
Plaats apeldoorn
Datum 1 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Van Veldhoven,
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Medio 2017 waren de aansluitroutes pas bekend en werd duidelijk dat er geen goede aansluiting mogelijk is op het hogere luchtruim.
Uw oplossing voor dit probleem is laagvliegen boven grote delen van Nederland. Dit is onacceptabel.
Mijn verbetervoorstel voor de aansluitroutes is: Opschorting van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en starten met een nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes. Nog beter zou zijn om de innovatieve kennis in Nederland te benutten en de mogelijkheid te onderzoeken van start- en landingsbanen in zee met een snelle ondergrondse verbinding naar Schiphol.
Ik heb de volgende bezwaren tegen de laagvliegroutes:
Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland.
Laagvliegen gaat ten koste van stiltegebieden op de Veluwe. Dit is in strijd met het beleid van de provincie Gelderland. Een gezonde biosfeer heeft stiltegebieden nodig.
Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Gelderland aan en zorgt voor geluidsoverlast voor 750.000 personen
Laagvliegen tast de toeristische sector op de Veluwe aan, die is gebaseerd op natuur, rust en recreatie.
De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisicos die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht.De MER-rapportage is een aanfluiting, een aaneenschakeling van aannames zonder grondige wetenschappelijke onderbouwing en slechts gericht op een beperkt gebied rondom Lelystad.
Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1/4/19 is niet aangetoond; Hier zijn slechts economische belangen op de korte termijn richtinggevend, terwijl negatieve gevolgen op de lange termijn niet zijn meegewogen.
Lelystad airport zal een nog groter negatief effect hebben op het halen van de klimaatdoelstellingen en legt daarmee de rekening bij volgende generaties.
De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben veel inwoners van Gelderland geen zienswijze ingediend tegen dat Luchthavenbesluit. Hierdoor is hun de kans op rechtsbescherming ontnomen. De zeer korte termijn tussen de bekendmaking van de laagvlieg-/aansluitroutes en de definitieve besluitvorming in de kamer is een uiting van onbehoorlijk bestuur. Door deze gang van zaken verliezen ook weldenkende burgers hun vertrouwen in de overheid