Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam E.I. Leeman
Plaats Assendelft
Datum 2 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
- De routes zien er voor mij niet heel onlogisch uit, met dien verstande dat bij ZW lijk baangebruik richting N het logischer zou zijn om bij vertrek baan 23 niet L- maar R-om te gaan vliegen (net voor Almere afdraaien). Aansluiten via ESPEL voor NE en bv ENKOS voor NW bound verkeer. Verkeer naar Z na vertrek L-af (zoals in huidige plannen).
- Bij NE baangebruik komende vanuit N analoge redenering, met als principe : komende vanuit het N downwind boven IJsselmeer, en vanuit Z als huidige plan.
- Daling zo laat mogelijk inzetten, ongeacht baangebruik. Dat kan door de glidepath intercept zo ver als praktisch mogelijk is weg te leggen. Dat scheelt veel geluidsperceptie op de grond.
- Van invloed op approaches zijn de gebruikte navigatiemiddelen. Bij mij wil er niet in dat voor baan 05 een ILS is voorzien. Dat is verouderde technologie, waarbij bovendien een lange finale leg op lage hoogte gevlogen moet worden. Een GPS approach is veel flexibeleren veel geschikter om passende approaches te ontwerpen (zowel lateraal als vertikaal gezien). Daarbij is een ILS voorzien voor baan 05, terwijl baan 23 veel logischer is qua geluidhinder/ruimtebeslag. Mijn voorstel zou simpelweg zijn om alleen GPS approaches te ontwerpen, met een korte eindnadering (zeker aan de 05 kant) en een zo hoog mogelijke glijpad intercept.
- De bestaande GA velden moeten ontzien worden van aan- en uitvliegroutes, met name Teuge. Zie bovenstaande opmerkingen. Mocht dat onverhoopt en aantoonbaar toch niet het geval zijn dan moet de overheid zorgen voor geschikte alternatieve locaties conform adviezen uit TGAL. Bijvoorbeeld NO polder, kop NH, Betuwe. Ook de GA (general aviation) is een luchtruimgebruiker, waarbij bereikbaarheid vanuit de Randstad een redelijke eis is. In mijn optiek houdt de overheid daar totaal - en onterecht - geen rekening mee. Als de overheid zich serieus genomen wil worden dan moet de general aviation niet steeds verder teruggedrongen worden maar aktief gezocht worden naar werkbare oplossingen. Dat begint met het TGAL rapport serieus te nemen, daarmee aan de slag gaan en de GA (AOPA, KNvVL etc) te beschouwen als een serieuze gesprekspartner.
- Zoals AOPA NL terecht aangeeft zou eerst de herindeling van het NL luchtruim prioriteit moeten krijgen. Dit om te voorkomen dat nu EHLE routes 'quick and dirty' gefikst worden, terwijl later wellicht blijkt dat deze niet toekomstbestendig zijn.