Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
NSG (ir. M.M.F. Ammerlaan)
|
Plaats
|
Hoogland
|
Datum
|
30 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Van Veldhoven,
Hierbij ontvangt u mijn reactie op de internetconsultatie met betrekking tot de “Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten, versie 5 oktober 2017”.
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas in 2017 afgerond. Toen werd ook duidelijk dat er niet op behoorlijke wijze kan worden aangesloten op het hogere luchtruim. Dit heeft enerzijds te maken met de gestelde randvoorwaardes in het ontwerpproces (o.a. geen interferentie met Schipholverkeer) en anderzijds met de vertraagde herindeling van het Nederlandse luchtruim.
Uw oplossing voor dit probleem is laagvliegen boven grote delen van Nederland. Dit is niet acceptabel.
Mijn verbetervoorstel voor de aansluitroutes is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en het starten van een nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes.
Ik de volgende bezwaren tegen de beoogde laagvliegroutes:
1. Het gebruikte rekenmodel deugt niet. Het is schrijnend dat uw staatssecreatris nu al op voorhand weet dat ook een nieuwe verbeterede berekening geen ander resultaat zou oplevern. Tientallen rapporten hebben al lang aangetoond dat dit niet deugt en er steeds naar een gewnst resultaat wordt erekend. Dit is een aantasting van de geloofwaardgiheid van mijn vakspecialiteit. En een grove ontkenning van de wetenschap.
2. De Veluwe is een belangrijk gebied voor recreatie in aons al dchtbevolkte land en een van de laatste gebieden waar je niet voortduren everkeerslawaai hoort. Dat moet zo blijven.
Verder onderschrijf ik de argumenten van Reddeveluwe.nl
Mocht de internetconsultatie leiden tot aanpassing van de routes dan zal er ook voor wat betreft de aanpassingen inspraak mogelijk moeten zijn.
ir. M.M.F. Ammerlaan
medewerken NSG