Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam M.G.G.H. Jol
Plaats Zwolle
Datum 10 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mw. Dijksma,

Hierbij mijn reactie op de internetcons. m.b.t. de “Beleidsnota aansluitroutes L.A..
Het Luchthavenbesl.Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas in 2017 afgerond. Toen werd duidelijk dat er niet op behoorlijke wijze kon worden aangesloten op het hogere luchtruim. Dit heeft te maken met gestelde randvoorwaardes in het ontwerpproces (o.a. geen interferentie met Schipholverkeer) en met de vertraagde herindeling van het luchtruim.
Uw oplossing voor dit probleem is laagvliegen boven grote delen van Nederland. Dit is niet acceptabel.
Mijn verbetervoorstel : opschorting van de opening van L.A., versnelde herindeling van luchtruim en starten v.e,nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes.
Verder heb ik de volgende bezwaren tegen de beoogde laagvliegroutes:
1. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden . Nergens in de wereld wordt er over zo’n lange afstand laag gevlogen.
2. Laagvliegen gaat ten koste v.d. stiltegebieden op de Veluwe / Overijssel.
3. Laagvliegen tast leefklimaat in Gelderland / Overijssel aan;
4. Geluidsoverlast voor 750.000 personen;
5. Aantasting toeristische sector . Economie van Gelderland/ Veluwe/Ov. gebaseerd op natuur, rust ,
6. Milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s niet onderzocht;Geen Mer verricht
7. Nut opening L.A, niet aangetoond;
8.Geen schadecompensatiefonds voor gedupeerden.

Mijn bezwaren tegen besluitvorming:
9. De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Daarom hebben veel inwoners v. geen zienswijze ingediend tegen Luchthavenbesluit. Hierdoor is hun de kans op rechtsbescherming ontnomen.

Mocht de internetcons,leiden tot aanpassing v.d.routes dan zal er ook voor wat betr, de aanpassingen inspraak moeten zijn.
Verbetervoorstel:
-afzien van laagvliegroutes wgs.ernstige geluidsbelasting,vervuiling en verstoring natuur NB geen Mer voor deze laagvliegroutes uitgevoerd
Lage routes ook over Weerribben,Vechtdal en Sall. heuvelrug.
Rust.stilte en luchtkwaliteit aangetast evenals gezondheid inwoners / dieren.
Routes zorgen voor extra CO2 ,fijnstof ea.
Wel doen :CO2 belasting vliegverkeer,kerosine belasten,betere internat. treinverkeer en stimuleren el. vervoer op zonneenergie.