Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
G.H. Veltkamp
|
Plaats
|
Steenwijkerwold
|
Datum
|
29 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Hierbij maak ik bezwaar tegen het “Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport”.
Het ministerie is op zoek naar verbeterpunten op dit ontwerp binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet. Wat zijn de huidige uitgangspunten van het kabinet. Die zijn door de rijksoverheid vast gesteld en hier te lezen:
Op: rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtvaart:
“De luchtvaart verbindt Nederland direct met de belangrijkste economische centra in de wereld. De bestemmingen en frequentie van de vliegtuigen moeten aansluiten bij de behoeften van de regionale en Nederlandse economie. De Nederlandse luchtvaart moet hoge prestaties leveren op het gebied van duurzaamheid en kwaliteit voor consumenten. Schoon, stil en zuinig zijn daarbij de uitgangspunten.”
De behoeften van de regionale en Nederlandse economie zijn rekbare begrippen. Ik lees bijvoorbeeld dat de vluchten van en naar Schiphol, waarvan Airport Lelystad een overloop wordt, voor 40% overstapvluchten zijn. Dat is mijn inziens geen behoefte van onze economie en levert wel de bekende overlast op voor mens en milieu. En wat doe je omwonenden aan door alsmaar te willen groeien ook in de toekomst? Schiphol geeft zelf toe dat het voorrang gaf aan kwantiteit i.p.v. kwaliteit. Alleen naar economische groei kijken is onevenwichtig en niet duurzaam!
Hoe krijgt duurzaamheid vorm? Duurzaamheid betekent in ieder geval minder vliegen! Ik ben natuurlijk ook voor schoon, stil en zuinig en vind dan ook dat de opening van Lelystad Airport uitgesteld moet worden totdat het luchtruim opnieuw is ingedeeld met als gevolg: hoger vliegen en dus minder lawaai en fijnstof boven natuur en woongebieden. Deze laagvliegroutes waren tot nu toe niet bekend en belanghebbenden konden geen bezwaar maken.
KLM-topman Elbers zegt: 'In een dichtbevolkt land moet je samen de balans vinden.' Daar ben ik het mee eens. Laat de regering dan ook niet kiezen voor 2019 als startdatum, maar maak eerst een evenwichtig en veilig plan voor het luchtverkeer boven Nederland en houd rekening met de bewoners, de natuurgebieden en een duurzame toekomst voor heel Nederland.