Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam ing J Roodenburg
Plaats Apeldoorn
Datum 7 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
De staatsecretaris houdt krampachtig vast aan eerder gekozen uitgangspunten. Wanneer die uitgangspunten leiden tot de nu dreigende geluidsoverlast en verontreiniging, dan zou het veel verstandiger zijn die uitgangspunten nog eens tegen het licht te houden.

Er is verzuimd de herindeling van het luchtruim, waarvan de noodzaak al vanaf het begin duidelijk was, te beginnen. Toch moet vliegveld Lelystad open volgens planning. Als het motief daarvoor van economische aard is, maak dan een afweging waarin ook de economische effecten voor de gebieden die hinder gaan ondervinden worden meegenomen. Los van een economische afweging is mij niet duidelijk waarom burgers moeten opdraaien voor deze blunder.

Dat de uitgevoerde MER niet gebaseerd is op de huidige plannen mag juridisch kloppen maar iedereen kan aanvoelen dat het geen recht doet aan de intentie van de wet. Dat toch gewoon doorgezet wordt, getuigt m.i. niet van een integere en betrouwbare overheid.

Er was brede verontwaardiging over de terugtrekking van de VS uit het klimaatakkoord van Parijs. Ook de politiek was hier niet over te spreken. Nu er een beslissing moet worden genomen met verstrekkende gevolgen voor het klimaat zou het goed zijn daar nog eens aan terug te denken.

Tenslotte: ik woon aan de oostkant van Apeldoorn, vrijwel in het verlengde van de baan van vliegveld Teuge. Het idee recreatief verkeer van Lelystad naar Teuge te verplaatsen raakt ons ook. Tekenend voor de wijze waarop aan hinder voorbij gegaan wordt.