Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam J. Cooijmans
Plaats Ede
Datum 30 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Van Veldhoven,
Hierbij maak ik gebruik van de internetconsultatie mbt de “Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten, versie 5 oktober 2017”.
Mijn bezwaren tegen LelystadAirport en de laagvliegroutes: 1. Het kabinet staat voor de opgave klimaatverandering tegen te gaan. Een luchthaven aanleggen en extra vluchten toestaan past niet in de aanpak v dit probleem; integendeel, het verergert het. 2. LelystadAirport is overbodig als vliegen normaal wordt belast en de vervuiler betaalt. De prijs v een ticket zal stijgen en vliegen zal drastisch afnemen. Vervuiling door luchtvaart staat in geen verhouding tot de prijs v een ticket. Daar moet flink geld bij; natuur, milieu en volksgezondheid (incl. mens en dier) zijn de dupe v dit beleid. Dit moet logischerwijze worden doorgerekend in de prijs v een vliegticket. 3. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in NL. Nergens in de wereld wordt over zo’n lange afstand laag gevlogen. 4. Laagvliegen gaat ten koste v stiltegebieden op de Veluwe. Dit is in strijd met het beleid vd prov. Gelderland. 5. Laagvliegen tast woon- en leefklimaat in GLD ernstig aan. 6. Laagvliegen geeft geluidsoverlast voor 750.000 personen. Waar in NL is het straks nog stil, als stiltegebieden op deze wijze wrd verkwanseld? 7. Laagvliegen tast toeristische sector in Gelderland/de Veluwe aan. De economie van GLD/Veluwe is gebaseerd op natuur, rust en recreatie. Laagvliegen tast deze kernwaarden ernstig aan. 8. Milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s agv laagvliegen zijn niet/onvoldoende onderzocht. U wordt geacht te weten dat vliegverkeer zwaar milieubelastend is en veiligheids-/gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Dit hoort te wrd meegenomen in de afwegingen. 9. Nut en noodzaak v LelystadAirport zijn niet aangetoond. 10. Er is geen schadecompensatiefonds voor gedupeerden. 11. De laagvliegroutes waren bij het nemen vh Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben zeer veel inwoners van GLD geen zienswijze ingediend tegen het Luchthavenbesluit. Hierdoor is hun de kans op rechtsbescherming ontnomen.
Mocht consultatie leiden tot aanpassing vd routes, dan moet ook daarvoor ook inspraak mogelijk zijn. Wrd vliegtickets cfrm de werkelijke kosten v vliegen beprijsd, dan is extra vliegveld überhaupt niet nodig. Gezien de klimaatopgave een logische stap.