Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Ir CN Bishop
Plaats Den Haag
Datum 1 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ik sluit me aan bij het standpunt van de Gederse Milieufederatie dat vliegtuigen uit Lelystad niet alleen de Veluwe zoveel mogelijk moeten mijden, maar ook zo snel mogelijk hoog moeten vliegen.
Wanneer ze al bij Wezep hoogte kiezen, worden de geluidsoverlast en stikstofuitstoot beperkt. Daarom pleiten ik ervoor om zo snel mogelijk het luchtruim opnieuw in te delen. Die herindeling moet ruim vóór 2023 zijn gerealiseerd, wanneer de 10.000 vliegbewegingen een feit zijn.

Een van de oorzaken van de snelle groei van het luchtverkeer is de opkomst van de prijsvechters. Tegen ongelooflijk lage prijzen kan naar diverse bestemmingen in West-Europa worden gevlogen.
Daarnaast is Schiphol steeds meer een vliegveld geworden voor overstappers naar en van intercontinentale vluchten. Deze overstappers worden vanuit diver- se bestemmingen in West-Europa van en naar Schiphol gevlogen, waarbij veel van deze vliegtuigen onderbezet zijn. Inmiddels is al bijna 38% van de passagiers op Schiphol een overstapper (transfer).

Op veel bestemmingen in West-Europa zijn goede alternatieven voorhanden, waardoor korte afstandsvluchten overbodig worden. Zo zijn er goede trein- verbindingen, waardoor je bijvoorbeeld binnen een paar uur in Londen, Parijs of Frankfurt bent.

Verder moet eindelijk eens een prijs voor een vliegticket worden betaald waarin de negatieve gevolgen voor milieu, klimaat en leefomgeving zijn meegenomen. Dit betekent een forse ecotax op elke liter kerosine en een extra heffing op niet gebruikte stoelen. Het milieuprincipe ‘de vervuiler betaalt’ wordt dan eindelijk ook in het vliegverkeer gehanteerd. Dit leidt niet alleen tot minder niet direct noodzakelijk vliegen, maar ook zullen alternatieven, die minder milieubelastend zijn, weer eerder in beeld komen.

Ten slotte moeten maatschappijen die de schoonste en stilste vliegtuigen gebrui- ken, voorrang krijgen op de Nederlandse luchthavens.