Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Drs. H.H. Schrör
Plaats Wapenveld
Datum 10 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
De vertrekroute gaat over Wezep. Wanneer de vertrekroute eerder van Oostelijke richting afbuigt naar het Zuiden, hebben Wezep en andere naburige woonkernen minder hinder en gaat de route in die omgeving over relatief onbewoond gebied. Waarom is dit geen optie?
Door aanpassing/verlegging van het luchtruim voor Defensie kunnen de vliegroutes sneller naar een grotere hoogte. Het maakt niet uit waar de straaljagers oefenen. Waarom is dit geen optie?
Burgers rond Schiphol en in Groningen hebben alle vertrouwen in de overheid verloren. Ik ga er van uit dat u een groot deel van de inwoners van Gelderland en Overijssel niet wilt toevoegen aan de lijst. En dat u het dus netjes wilt regelen voordat u hen schade gaat toebrengen. Bij de huidige plannen lijden burgers en bedrijven namelijk financiële en immateriële schade. Is tegen deze plannen bezwaar en beroep mogelijk voor degenen die de schade gaan ondervinden? Zo ja bij welke instantie en voor welke datum? Komt er vroegtijdig (dus niet zoals in Groningen wanneer het veel te laat is) een algemene regeling (en niet alleen voor “Teuge” waar alle aandacht naar uitgaat) om de schade te compenseren?
Waarom moet een herindeling van het luchtruim zo lang duren?
Waarom kan daar niet op worden gewacht?
Wanneer gaat op alle routes een proefvliegtuig op de geplande hoogtes vliegen zodat we exact weten welke geluidsoverlast ons te wachten staat?
.