Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam J. Reijnen
Plaats Wageningen
Datum 1 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
In de Kamerbrief van 19 september 2017 stelde I&M voor om de inkomende route vanuit het zuiden noordwaarts te verleggen, en deze te combineren met de uitgaande route op het traject Apeldoorn – Hoge Veluwe – Ede. Hiermee wordt mijn woongebied en de omliggende natuurterreinen extra belast. Bovendien kan het bij bepaalde omstandigheden onvermijdelijk zijn om lager te vliegen dan 2700 meter. Ik vind het wenselijk om de inkomende route weer naar de oorspronkelijke meer zuidelijk gelegen locatie terug te plaatsen. Bovendien wordt uitgaand vliegverkeer dan ook beter gescheiden van het inkomend vliegverkeer. En het uitgaand vliegverkeer kan hier dan ook ruim boven de 3000 meter vliegen.

De afgelopen weken zijn onvolkomenheden ontdekt in het opgestelde milieueffectrapport. Ook zijn de effecten van het over relatief grote afstand laag vliegen onvoldoende in beeld gebracht. Het is dan ook noodzakelijk dat op korte termijn duidelijkheid wordt gegeven in een aanvullende milieustudie over de geluidbelasting, de belasting met fijn stof en de stikstofdepositie op mijn leefomgeving op de zuidelijke Veluwe.
Mocht dit leiden tot een latere openstelling van luchthaven Lelystad dan 1 april 2019 dan is dat een gegeven. Immers zorgvuldigheid van besluitvorming is belangrijker dan snelheid.

Herindeling van het luchtruim zal naar verwachting tot minder overlast leiden in Gelderland. Vandaar dat deze herindeling zo snel mogelijk moet worden gerealiseerd. Ik stel het op prijs dat er garanties worden gegeven dat deze herindeling ook (ruim) voor 2023 zal zijn gerealiseerd. Indien dit niet kan worden gegarandeerd is het noodzakelijk om openstelling van de luchthaven Lelystad uit te stellen totdat deze garantie wel kan worden gegeven.