Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam ing. R Gerard
Plaats Wezep
Datum 13 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Advies: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald
Veel is er al besloten en de realisatie van het vliegveld is ook nagenoeg gereed.
Toch vraag ik mij af of er ook hetzelfde besluit zou zijn genomen als een paar jaar geleden expliciet bekend was gemaakt dat er sprake is van laagvliegroutes over de (noord)veluwe en nabij regio Zwolle. Het fenomeen laagvliegroutes wordt helaas afgelopen zomer pas duidelijk gemaakt. Jammer genoeg is dit veel te laat. Dit effect van de laagvliegroutes had simpelweg bekend gemaakt moeten worden voorafgaande aan besluitvorming een paar jaar geleden.

Er is dus een politiek besluit genomen waarbij niet alle effecten van dat besluit voldoende in beeld zijn gebracht. Een besluit op basis van onvolledige informatie dus. Bovendien is er vanwege het zeer langdurige traject sprake van voortschrijdende inzichten. Vanuit het inzicht in klimaatverandering en anders met ons milieu moeten en willen omgaan is het gezegde: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zeer zeker van toepassing op dit dossier. Kortom STOP met plannen voor laagvliegroutes. Ga eerst een herziening maken van het geheel aan vliegroutes en voorkom daarbij het fenomeen laagvliegroutes. En incasseer daarbij de situatie dat het vliegveld pas over een aantal jaar in gebruik kan worden genomen.
Dit advies negeren betekend dat u er voor kiest ruim 750.000 inwoners ernstige geluidsoverlast te bezorgen omwille van uw goede relatie met de directie en raad van Schiphol. Die 750.000 inwoners zullen het vertrouwen in de overheid en politiek verder kwijtraken of volledig verliezen. U kiest vast voor wat u het meeste waard is.