Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam E. Groenendijk
Plaats Kampen
Datum 11 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Hierbij mijn reactie. Ik baseer mij daarbij op een voorgaande, zeer steekhoudende reactie, waarvan ik op punten afwijk en tevens aanvul.
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld. Het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas in 2017 afgerond. Toen was duidelijk dat er niet fatsoenlijk kan worden aangesloten op het hogere luchtruim. Uw oplossing voor dit probleem is laagvliegen boven grote delen van Nederland. Dit is niet acceptabel. Verder is de besluitvorming gebaseerd op een MER uit 2014 welke uitgaat van een uitgevoerde herindeling van het luchtruim en geen rekening houdt met de voorgestelde lage vliegroutes. Deze MER past dus niet bij de actuele plannen en geeft van de gevolgen daarvan een verkeerd (te positief) beeld.

Mijn verbetervoorstel voor de aansluitroutes: uitstel van de opening van Lelystad Airport, eerst het Nederlandse luchtruim herindelen, dan bepalen of het wenselijk is om Lelystad Airport in te zetten zoals nu beoogd, en pas daarna te starten met een nieuw ontwerpproces voor eventuele aansluitroutes.

Bovenal stel ik voor een plafond te stellen, niet alleen aan het aantal vliegbewegingen van/naar Schiphol, maar voor geheel Nederland! Geef alstublieft voorrang aan het beperken van de effecten op mens, dier en milieu, boven het vergroten van de winst voor aandeelhouders van Schiphol c.a., vanuit het misplaatste sentiment dat dit voor de economie zo belangrijk zou zijn.

Verder heb ik de volgende bezwaren tegen de laagvliegroutes:
Laagvliegen leidt tot onacceptabele veiligheidsrisico's;
Laagvliegen gaat ten koste van natuurgebieden, o.a. op de Veluwe, de Weerribben;
Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in diverse provincies aan, waaronder Overijssel, Gelderland en Flevoland;
Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor erg veel mensen, met bewezen gevolgen voor gezondheid en productiviteit;
De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht;
Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 is niet aangetoond;
Er is geen schadecompensatiefonds voor gedupeerden.

Ik heb verder dit bezwaar tegen de besluitvorming:
Ten tijde van het Luchtvaartbesluit was nog geen sprake van laagvliegroutes. Om die reden hebben veel inwoners van Gelderland, Overijssel en Flevoland geen zienswijze ingediend tegen het Luchthavenbesluit. Hierdoor is hen de kans op rechtsbescherming ontnomen.