Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
H J Bastiaan
|
Plaats
|
Wezep
|
Datum
|
28 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ik wijs de huidige voorgedragen aansluitroutes af. Dit vanwege de negatieve effecten van het vliegverkeer van en naar Airport Lelystad op de leefbaarheid van woonkernen in de gemeente Oldebroek en omringende woonkernen in de buurgemeenten en op de Veluwe. Geluidshinder dient zoveel mogelijk beperkt te worden en voorkomen dat het zgn. doorstijgen niet boven woonkernen zal gebeuren, in het bijzonder de dorpen Oosterwolde, Noordeinde, ’t Loo, Wezep en Hattemerbroek, Heerde, Epe, Kampen en Zwolle.
bezwaar tegen de procedure die momenteel wordt doorlopen voor de uitbreiding van Lelystad Airport, omdat niet eerst het hogere luchtruim wordt heringedeeld (wat aanvankelijk wel is gecommuniceerd) en pas daarna Lelystad Airport wordt uitgebreid.
Voor de nieuwe aansluitroutes dienen eerst de effecten voor deze Veluwse leefomgeving onderzocht te worden en een goed woon- en leefklimaat gewaarborgd moet blijven.
Tot slot heeft het de voorkeur dat de vlieghoogte van 2700 m wordt bereikt voordat de vliegtuigen vanuit Flevoland bij het vaste land komen. Mocht dat niet het geval zijn, dan is in elk geval het inzetten van een stijging van 1800 meter naar 2700 meter ter hoogte van Wezep/Wapenveld voor mij onacceptabel vanwege een cumulatie van milieubelastingen (fijnstof en geluidsoverlast als gevolg van de A28, A50, spoorlijn en de vele schietoefeningen op het naastliggende ASK).