Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam B&B de Imme (J. Disseldorp)
Plaats Ossenzijl
Datum 31 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte lezer,

Ik ben geen luchtvaartspecialist die kan adviseren over de aansluitroutes, maar het doet me pijn aan ’t hart dat de leefbaarheid van een groot deel van Nederland wordt opgeofferd voor de ontwikkeling Lelystad Airport, Schiphol en Rotterdam Airport (zie uitzending Zembla oktober 2017)

De Weerribben (Noord-West Overijssel / gemeente Steenwijkerland) was een stille plek toen ik hier kwam wonen in 2012. Geen autoverkeer doordat er, waar ik woon, alleen waterwegen zijn. Sedert 2012 is er veel verandert. Om de 2-5 minuten hoor je een vliegtuig. Regelmatig dwars over het gebied. Vreemd want officieel ligt er geen vliegroute boven dit Natura 2000 gebied. De vliegtuigen vliegen zeer hoog, maar tegen een achtergrond van 100% stilte klinken hoogvliegende vliegtuigen als aardig wat lawaai.
Met de komst van Lelystad Airport zal de stilte in dit, en andere Natura-2000 gebieden, meer en meer verdwijnen. Vooral omdat de vliegtuigen van en naar Lelystad Airport veelal laag zullen vliegen.

De strijd van vele bewoners en de ontwikkelingen van Schiphol en Rotterdam Airport scheppen geen vertrouwen in de overheid dat zij zorgdraagt voor het woongenot en de gezondheid van haar bewoners.
Wat is er nu anders? De overheid geeft een internetconsultatie voor de bewoners. Verbeteringen mogen gegeven worden op de ontworpen aansluitroutes binnen de door het kabinet vastgelegde kaders. Waarom deze ‘handreiking’, terwijl het een ‘Mosterd na de maaltijd’ is. Waarom bewoners vragen terwijl 99% van de burgers geen kennis van zaken heeft over aansluitroutes en luchtruimen. Terwijl op de vingers nageteld kan worden dat, gezien de complexiteit van de vraag, er misschien 2 of 3 daadwerkelijke antwoorden komen die het onderzoeken waard zijn. Dat de organisaties die deze antwoorden kunnen geven bij het ministerie bekend zijn. Waarom, waarom?

Ik ben geen luchtvaartspecialist die kan adviseren over de aansluitroutes ik weet wel dat wat nu vliegt in Nederland eigenlijk al teveel is, veel te veel.

Veel wijsheid toegewenst en met vriendelijke groet,

Marjo Disseldorp, Ossenzijl