Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
M. Andries-Kleynjan
|
Plaats
|
Ede
|
Datum
|
31 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Het huidige kabinet is niet meer "geldig", en mede doordat de desbetreffende staatssecretaris op het allerlaatste moment en onder druk van 1 belanghebbende expert heeft toegegeven dat haar berekeningen niet juist waren, en mede gezien het feit dat de informatie aan betrokken burgers sinds 2014 volledig onvoldoende genoemd kan worden, lijkt het mij zinvol e.e.a. te heroverwegen in het licht van het nieuwe (groene?) kabinetsbeleid; het feit dat Amsterdam Schiphol geen mainport meer blijkt te zijn; het derhalve wellicht zinvoller is (in volgorde van wenselijkheid):
1. Af te zien van ontwikkeling van Lelystad airport en te concluderen dat het luchtruim boven Nederland "vol" is, geen verdere landingsrechten meer te verlenen c.q. een vliegveld te ontwikkelen aan de grens van Nederland in dun bevolkt gebied;
2. de ontwikkeling van Lelystad airport te bevriezen tot na herinrichting van het volledige Nederlandse luchtruim;
3. alsnog volledige MER studies te laten uitvoeren ook voor de aanloop-routes (zoals Ede; ca. 19 bewegingen/dag op 2700 meter over woonkern), alle MER studies te laten uitvoeren op grond van metingen i.p.v. berekeningen (waarvan het inmiddels duidelijk is dat zij te positief uitvallen);
4. fatsoenshalve en om aanzenlijke claims te voorkomen, alle burgers die wonen binnen een straal van xx km onder vliegroutes en aanvliegroutes met een schrijven met duidelijke kaarten, MER studies, e.d. te informeren over de voorgenomen plannen;
5. aanvliegroutes (en zeker de 2 meest gebruikte zuidelijke routes) te verleggen over water, via de afsluitdijk tussen Noord-Holland en Texel door over de Noordzee in zuidelijke richting.
Tot slot: het aanleggen van een vliegveld midden in het land met als onvermijdelijk en te voren voorzien gevolg dat langdurig laag tot zeer laag gevlogen moet worden over woonkernen is in deze tijd uit oogpunt van geluidsoverlast, milieu, uitstoot en risico onacceptabel en zeer slecht
beleid.