Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | ir jtj Fransen |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 4 september 2018 |
Vraag1
1. AchtergrondIn het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.
Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
De klimaatproblemen zijn dermate alarmerend en acuut dat een ver gaande Transitie nodig is voor verkeer en vervoer en voor de sector luchtvaart in het bijzonder. Overschrijding van diepingrijpende Tipping points is over tien jaar niet meer te voorkomen, zoals het afsmelten van grote ijskappen in Groenland en Antarctica (geen reflectie meer van het zonlicht en meters zeespiegelstijging) en grootschalig ontdooien van de permafrost-gordels op de aarde (met zulke grote CO2- en methaanemissies als gevolg dat er geen hoop meer is daarna). een hoofdrol daarin speelt de luchtvaart (met zijn sterk klimaat-forcerende waterdamp-emissies in de hoge atmosfeer; deze is de eerstkomende tien-20 jaar wel een factor 3 maal zo groot als het effect van de CO2-emissie zelf). Wetenschappers zin veel sterker gealarmeerd dan ze ingevolge hun wetenschappelijke voorzichtigheid laten blijken!
De maatschappelijke kosten van de luchtvaart zijn immens maar officiële methoden voor berekening ontbreken nog altijd. Dit geldt voor klimaatschade maar ook bv. voor de schade door het immense ruimtebeslag van het lawaaibelaste gebied waar woningbouw niet in redelijkheid mogelijk is. Die laatste kan - gezien de kosten van grond in steden - worden berekend op miljarden euro's per jaar!!
Voor mijn visie verwijs ik verder naar bijgevoegde reactie van N&M.