Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam Mevrouw Sietske Cnossen
Plaats Alphen aan den Rijn
Datum 5 september 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Een accijns op vliegtuigbrandstoffen en btw op vliegtickets zou de vervoersmarkt vele malen eerlijker maken. Er wordt gesproken over nadelen voor het luchtvaartverkeer, maar die zijn vals. Het is nu zo dat alle overige vervoersaanbieders wel belastingen betalen.
Oneerlijke concurrentie, oneerlijk overheidsbestuur en ongelijke behandeling van ondernemingen. De luchtvaart moet niet huilen; ze hebben juist al die jaren onterechte voordeeltjes gehad. De markt zal uitwijzen of er een verschuiving optreedt. Ook dat hoort bij vrije markt.
Ik vind dat de belastingen op luchtvaart onterecht nooit geïnd zijn. Snel invoeren!