Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | K Spaink |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 27 augustus 2018 |
Vraag1
1. AchtergrondIn het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.
Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Stop alsjeblieft met het subsidiëren en bevoordelen van de luchtvaart: de kosten ervan worden op mens en natuur afgewenteld, en het wordt de dood van onze planeet. Het is niet uit te leggen dat een van de meest vervuilende en snelst groeiende sectoren door de staat wordt gesubsidieerd. Alle Nederlanders betalen hieraan mee ongeacht of zij vliegen en ook als zij zelf de grote overlast van vliegtuigen in hun directe leefomgeving ervaren. Het dit jaar te sluiten klimaatakkoord zal grote bijdragen vragen van alle sectoren en ook van burgers om de CO2-uitstoot drastisch terug te dringen. De luchtvaartsector zal ook een serieuze bijdrage moeten leveren. Als dit niet gebeurt, ondermijnt dit substantieel het draagvlak van het klimaatakkoord en de energietransitie onder burgers.
Naast eerlijke belastingen op de luchtvaart kan de luchtvaart ook niet verder groeien. Volgens de meest recente inzichten is technologische innovatie en de inzet van hernieuwbare brandstoffen bij lange na niet genoeg om de doelen van het klimaatakkoord te kunnen halen. Beperking van de omvang van het aantal vluchten, een groter aandeel alternatieven zoals de internationale trein en bus en vermindering van de vraag door bijvoorbeeld ICT-oplossingen voor zakelijke besprekingen zijn noodzakelijk.
Vraag2
2. Onderzoek verschillende opties en procesHoewel de voorkeur van het kabinet uitgaat naar het eerste, Europese spoor, zijn de afgelopen maanden ook het tweede spoor (een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen) en het derde spoor (een belasting per passagier) al onderzocht. Dit is nodig omdat de zorgvuldige invoering van een belasting op luchtvaart een voorbereidingstijd vraagt van enkele jaren. CE Delft heeft onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten van de drie verschillende opties. De resultaten van dit onderzoek heeft het kabinet op 29 juni 2018 verstuurd aan beide Kamers. Het onderzoek is bijgevoegd bij deze consultatie.
Vraag 2
Geeft het voorgaande u aanleiding tot opmerkingen en zo ja, kunt u dit toelichten?
Het hoeft echt geen jaren te duren: dat is een keuze. Niet de mijne.
Vraag3
Spoor 1 Europese afspraken over belastingen op luchtvaart3. Btw en accijns
Een van de redenen dat het kabinet een belasting op luchtvaart onderzoekt, is dat in het internationale vliegverkeer geen accijns is verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen en geen btw over vliegtickets. Om dit op Europees niveau te veranderen is voor beide belastingen een voorstel nodig van de Europese Commissie, dat vervolgens met unanimiteit moet worden aangenomen. Om brandstof voor vliegtuigen op Europees niveau in de accijnsheffing te kunnen betrekken is het in theorie ook een optie om op Europees niveau bilaterale luchtvaartverdragen op dit punt te herzien.
Vraag 3
Wat is uw mening over deze opties? Ziet u nog een andere mogelijkheid om te bereiken dat de luchtvaart wordt betrokken in de heffing van btw en accijns, en ziet u hier ook een rol voor de luchtvaartsector zelf? Kunt u dit toelichten?
Meteen doen, accijns heffen. En prijsvechters moeten meer gaan betalen voor landingsrechten.
In aanvulling op de voorgestelde ticketbelasting zou Nederland zich hard moeten maken voor een EU-brede invoering van accijns op vliegtuigbrandstoffen en BTW op vliegtickets. Dit ook om ontwijkende maatregelen van de luchtvaartmaatschappijen te voorkomen zoals tankering en het maken van extra stop-overs. Bilaterale accijnsverdragen zijn hier een interessante mogelijkheid toe, zeker voor korte-afstandsvluchten.
Nederland moet echter niet wachten op Europa en nu de aansluiting zoeken bij buurlanden door ook zelf belastingmaatregelen in te voeren. Zoals gezegd zijn wij voorstander van een volledige doorberekening van de maatschappelijke, milieu- en gezondheidskosten in een vliegticket. De structuur en tarieven zoals de UK die hanteert zijn daarvoor een eerste stap. De Duitse tarieven een absoluut minimum.