Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | Elsbeth Staal |
---|---|
Plaats | ZWOLLE |
Datum | 27 augustus 2018 |
Vraag1
1. AchtergrondIn het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.
Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
De gevolgen van de luchtvaart zijn heel groot, vliegen is erg milieubelastend. De snelle groei van de luchtvaart en de gevolgen door de snelle toename voor het wonen in Nederland baren mij grote zorgen. Het is mijns inziens niet terecht dat gebruikers niet een eerlijke prijs betalen voor hun reis. Dit bevordert het gebruik van goedkope vluchten en maakt andere vormen van vervoer duur. Het moet een politieke keuze zijn dat we dit niet willen met zijn allen. Ik ben voor accijns en btw op vliegen en op stimulering en uitbreiding van minder vervuilende vervoersmogelijkheden als de trein.