Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam BA P. Smit
Plaats Amsterdam
Datum 24 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Er moet belasting komen op brandstof voor vliegtuigen. Nu ontstaat er een oneerlijke concurrentie met andere vervoersmogelijkheden, zoals de trein. Het is slecht voor het milieu wanneer er zoveel gevlogen wordt voor korte tripjes. De luchtvaart is een enorme vervuilende factor en in deze zou de vervuiler betaalt zeker moeten gelden. Dit geld ook voor de passagiers: dus ook btw op tickets is in deze noodzakelijkheid. Willen we deze aarde nog enigszins willen behouden dan zijn nu harde maatregelen noodzakelijk. De luchtvaart kan niet langer ontzien worden. Het is toch te gek dat in alle sectoren, van kunst tot voeding btw betaald moet worden, maar in de luchtvaart niet.

Vraag2

2. Onderzoek verschillende opties en proces
Hoewel de voorkeur van het kabinet uitgaat naar het eerste, Europese spoor, zijn de afgelopen maanden ook het tweede spoor (een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen) en het derde spoor (een belasting per passagier) al onderzocht. Dit is nodig omdat de zorgvuldige invoering van een belasting op luchtvaart een voorbereidingstijd vraagt van enkele jaren. CE Delft heeft onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten van de drie verschillende opties. De resultaten van dit onderzoek heeft het kabinet op 29 juni 2018 verstuurd aan beide Kamers. Het onderzoek is bijgevoegd bij deze consultatie.

Vraag 2
Geeft het voorgaande u aanleiding tot opmerkingen en zo ja, kunt u dit toelichten?
Een ticketbelasting en het heffen van BTW en (Europese) accijns op kerosine zijn belangrijke en relatief simpele stappen om belastinginkomsten te genereren, duurzamer reisgedrag te faciliteren en investeringen in een schonere luchtvaart stimuleren.