Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam HAGM Lustermans
Plaats Utrecht
Datum 30 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Ik vind het zeer verstandig om belastingen te gaan heffen op vliegen. Ik vind persoonlijk dat we moeten streven naar een eerlijke prijs, voor ieder product. Ook een vliegticket. Het is niet normaal om voor 30 euro naar Rome te kunnen vliegen, dat kost eigenlijk veel meer! Aan de overheid om daar beleid op te voeren, want het vraag&aanbod mechanisme verwoest op deze manier ons milieu én dus de mogelijkheid om het nog lang te kunnen volhouden op deze planeet. Als een partijprogramma teksten bevat als 'we gaan alle resources lekker opmaken komende tijd, zodat er niets meer overblijft voor volgende generaties', scoren ze niet. Maar dat gebeurt nu wel. Dus tijd om het roer om te gooien en wijs beleid te voeren, waarmee we wel generaties lang vooruit kunnen. Dat er een risico ontstaat dat Nederlanders ergens anders vandaan gaan vliegen, lijkt me een probleem dat we vanuit de EU kunnen tackelen: we hebben de mogelijkheid samen te werken met buurlanden, laten we dat dan ook doen. Ik heb niet de illusie dat dit binnen 1 jaar vlekkeloos wordt opgelost, maar beginnen is noodzakelijk om ergens te komen.

Vraag2

2. Onderzoek verschillende opties en proces
Hoewel de voorkeur van het kabinet uitgaat naar het eerste, Europese spoor, zijn de afgelopen maanden ook het tweede spoor (een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen) en het derde spoor (een belasting per passagier) al onderzocht. Dit is nodig omdat de zorgvuldige invoering van een belasting op luchtvaart een voorbereidingstijd vraagt van enkele jaren. CE Delft heeft onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten van de drie verschillende opties. De resultaten van dit onderzoek heeft het kabinet op 29 juni 2018 verstuurd aan beide Kamers. Het onderzoek is bijgevoegd bij deze consultatie.

Vraag 2
Geeft het voorgaande u aanleiding tot opmerkingen en zo ja, kunt u dit toelichten?
Nee