Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | christa Knijnenburg |
---|---|
Plaats | Velden |
Datum | 27 augustus 2018 |
Vraag1
1. AchtergrondIn het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.
Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
ik vind dat er accijns moet worden geheven op de brandstof (igv bio/groene brandstof zou je een korting op de accijns moeten kunnen krijgen) En natuurlijk moet er btw op de vliegtickets worden geheven. Misschien kan dan de btw voor groente en fruit verdwijnen. Mocht er angst bestaan dat mensen in het buitenland opstappen, geeft niets dan kunnen hier wellicht minder vliegtuigen vertrekken, scheelt geluidsoverlast en hoeven we niet meer te praten over groei van de vliegvelden