Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | F Hazendonk |
---|---|
Plaats | Oosterhout |
Datum | 28 augustus 2018 |
Vraag1
1. AchtergrondIn het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.
Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Het lijkt me dat dit behalve in Nl ook in de EU opgepakt moet worden. Als we de klimaatdoelstellingen willen halen, dan zal er meer en sneller actie genomen moeten worden dan we nu doen. Behalve de luchtvaart geldt dat m.i. ook voor (groot) industrie en (cruise)schepen; meer en steviger actie om en die bedrijven schoner te krijgen of naar groene energie en om in sommige gevallen gebruik terug te dringen.
het is eigenlijk te zot voor woorden dat we rucksichtlos de aarde rondvliegen voor de lol. voor werk vind ik een ander verhaal. Ergens moet de omslag beginnen en Nederland heeft toch al een achterstand op acties voor het klimaat. Laat het dan eens dit onderwerp zijn waar we lef tonen.
Daarom ben ik VOOR een luchthavenbelasting.