Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam Hugo Bens
Plaats Haps
Datum 30 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Volgende week gaan we een lang weekend weg met de fiets, dat is onze vakantie.
Toen ik jong was gingen we met de fiets op vakantie naar Valkenburg of met de auto naar Luxemburg. Tot mijn 30ste had ik nog nooit gevlogen. Dat is nu wel anders we vliegen met zijn alle de hele wereld rond. Mijn zoon van 24 is nu op vakantie voor 4 weken naar Japan en Zuid-Korea. In 2016 heeft hij een rondreis gemaakt in Australië en in 2014 in Amerika en Canada. Mijn dochter van 22 kan er ook wat van. Stage doen we tegenwoordig in Verweggistan. Kijk maar eens om je heen, veel van de kinderen van mijn vrienden en familie vliegen de hele wereld rond. Niet om dat het moet, maar omdat het kan. Ja, je bent maar één keer jong. Ik gun het ze van harte hoor. De jeugd heeft de toekomst. Samen zorgen we wel dat de Nederlandse vluchthavens naar schatting CBS in 2018 76,2 miljoen passagiers moeten verwerken. Mijn zoon als voorbeeld zijn reis naar Japan, alleen de vlucht, betekend een uitstoot 2750 kg CO2, Australië 4850 kg, New York 1700 kg. In 4 jaar tijd heeft hij alleen al met vliegen minimaal 9300 kg CO2 verbruikt. Een veganist bespaart 850 kg CO2 per jaar en een vegetariër 460 kg, aldus Milieu Centraal. Wil hij dit compenseren met voedsel dan moet hij bijvoorbeeld 11 jaar veganistisch of ruim 20 jaar vegetarisch eten. Een rond vliegende vegetariër vervuild dus vele malen meer dan een vleesetende vakantievierder in eigen land. Ik pleit daarom voor een quotum per kop. Elke persoon krijgt elk jaar een CO2 quotum, u bepaald waar het aan opgaat. Het koppenquotum. U mag wel opsparen over de jaren heen, maar niet lenen. Immers we lenen niet van onze kinderen. Dus is u quotum van 2018 op? Dan komt u onder toezicht van de Centrale Carbon Foodprint Autoriteit. Tja,. en dan mag u voorlopig niet meer vliegen of met de auto, de thermostaat mag in huis niet hoger dan 17C, de elektra gaat op de spaarstand en uw eten gaat op de bon.
Wilt u vliegen naar Verweggistan? De keuze is aan u!