Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | Dr. E.j. Van den Bos |
---|---|
Plaats | Heerjansdam |
Datum | 28 augustus 2018 |
Vraag1
1. AchtergrondIn het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.
Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Het is waanzin dat vliegen als vervuilend transportmiddel niet zwaarder wordt belast. We staan aan de vooravond van een catastrofaleverandering van de atmosfeer door klimaatverandering. Veel schade lijkt al onomkeerbaar. De enige oplossing is stoppen met het uitstoten van CO2. Vliegen is ontzettend goedkoop. Ik hoop dat de overheid bereid is drastische maatregelen te nemen en niet te veel te laten afhangen van de gunst van de kiezer of druk van grote bedrijven of vanuit het buitenland. Nederland neem het voortouw! Een zeer bezorgde burger, Ewout van den Bos (sinds vorig jaar gestopt met vliegen)