Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | K. Bef |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 30 augustus 2018 |
Vraag1
1. AchtergrondIn het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.
Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Uit het onderzoeksrapport, pagina 6: "In alle scenario’s blijft het overgrote deel van de reizigers vliegen vanaf Nederlandse luchthavens (95% of meer). Minder dan 5% van de reizigers kiest een alternatief."
Dit waag ik zeer te betwijfelen, ik schat in dat het aantal reizigers dat uitwijkt naar het buitenland aanzienlijk meer dan 5 procent zal zijn.
De reden hiervoor zal zijn dat Nederland de zelftransfer-passagiers uit landen die nu al vliegtaks heffen kwijt zal raken, het zal voor hen dan geen enkel voordeel meer opleveren via Nederland te vliegen. Met name Britten maar ook Duitsers vliegen momenteel tegen lage vliegtaks naar Nederland, waar vandaan ze vliegtaksvrij verder vliegen naar hun eindbestemming. Als Nederland een vliegtaks invoert zullen deze passagiers simpelweg uitwijken naar andere landen die geen vliegtaks hanteren, desnoods buiten Europa.
Dat de plaats van de vertrekkende passagiers ingenomen wordt door transferpassagiers mag dan waar zijn voor Schiphol, maar dit geldt niet voor de regionale luchthavens die ook een belangrijke economische rol vervullen in hun regio's. Bovendien verwerken de meeste regionale luchthavens geen vracht, waardoor de bewering dat het aantal vrachtvluchten zal stijgen ook hier geen hout snijdt.
Met name de luchthavens in de grensstreek zullen zeer zwaar te lijden krijgen onder de invoering van een vliegtaks, zij zullen in sommige gevallen meer dan de helft van hun passagiers verliezen. Dit kunnen ze niet compenseren met transfer passagiers of vracht.
Gedurende de vliegtaks van 2008 - 2009 lag het passagiersvervoer op de luchthaven Maastricht - Aachen zo goed als stil, er werden nauwelijks passagiers afgehandeld en financieel balanceerde de luchthaven op de rand van faillissement. Na de afschaffing van de vliegtaks trokken de passagiersaantallen weer aan en verbeterde ook de financiële positie van de luchthaven. Een nieuwe vliegtaks zou voor deze luchthaven wellicht de genadeklap kunnen zijn.
Ik wil het kabinet dringend aanraden lessen te trekken uit de vliegtaks van 2008 - 2009 en de economische gevolgen hiervan. Diengevolgen is mijn advies aan het kabinet dan ook af te zien van de invoering van een vliegtaks.