Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam Ellen van Wettum
Plaats Veenendaal
Datum 26 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Vliegreizen binnen Europa moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden, want er zijn veel duurzamere mogelijkheden. Dus veel belasting en accijns op luchtvervoer om treinreizen goedkoper te maken, en betere verbindingen aan te leggen.

Ook langere reizen moeten belast worden. De vervuiler moet betalen om schoon te maken. Niet alleen het probleem verbloemen (CO2 in de grond is onzin! ) maar echt oplossen en verduurzamen.

Alle olieverbuik moet reeel belast worden voor bedrijven en consumenten. Geen voordeeltjes meer aan dit soort vervuilers. Maar laat ze betalen voor het zoeken naar echt duurzame oplossingen.