Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam De Openbare Werkplaats (S van den Ende)
Plaats Sassenheim
Datum 25 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Het is belachelijk dat er geen belasting wordt geheven op bijna geen enkel aspect van zo'n vervuilende sector die voor een zeer groot deel bestaat uit pretvluchten (vakantie). Het zou niet meer dan fatsoenlijk zijn wanneer ze om te beginnen net zoveel belasting gaan betalen als vergelijkbare sectoren zoals de trein en vrachtwagens.
De zeer kort daarop volgende stap zou moeten zijn dat ze gaan betalen voor hun milieuschade. (Niet afkopen met een paar boompjes zoals als nu vrijwillig kan maar de volledige prijs).

Ik snap dat het lastig is omdat het een internationaal opererende sector is maar dat de ambitie niet temperen.