Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam SD Suidman
Plaats Wageningen
Datum 27 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Ik vind dat de luchtvaart ook belast moet worden net als al het andere waar we geld aan uitgeven. Op deze manier is het te gemakkelijk om voor het vliegtuig te kiezen terwijl dat hartstikke vervuilend is en er ook alternatieven zijn die door het belastingvoordeel van de luchtvaart worden benadeeld. Daarnaast vind ik dat er geïnvesteerd moet worden in een Europees net van trein en bus zodat het goedkoper, makkelijker en sneller wordt om door Europa te reizen. Prijzen moeten afhangen van de de negatieven effecten op het milieu. Daarnaast zou het beter zijn als je de trein en bus subsidieert zodat deze optie altijd goedkoper is dan met het vliegtuig.