Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | Newlantrade sarl (P.J.M. Grove) |
---|---|
Plaats | Nanteuil Auriac de Bourzac |
Datum | 9 juli 2018 |
Vraag11
Algemeen11. Bereik van een vliegbelasting
In vrijwel alle varianten van een belasting op luchtvaart moet worden bepaald welke vliegtuigen in de heffing worden betrokken en wie belastingplichtig zijn. De vliegticketbelasting die in de periode van 1 juli 2008 tot en met 30 juni 2009 in Nederland werd geheven gold bijvoorbeeld niet voor de kleinste vliegtuigen en werd geheven van de vijf grotere Nederlandse luchthavens. Daarmee kon voor de heffing van deze belasting worden aangesloten bij de bestaande structuur van heffingen door de luchthavens zelf. Maar ook andere keuzes zijn denkbaar.
Vraag 11
Zijn er op dit punt zaken die u nog onder de aandacht zou willen brengen wanneer het kabinet opnieuw een belasting op luchtvaart zou invoeren?
Vliegbelasting, indien je een milieuvoordeel nastreeft of een betere concurentie met het spoor, kan je het beste invoeren op de productie van, of invoer van, kerosine. Alleen op die manier betalen vrachtvliegtuigen, transferpassagiers en lege stoelen ook mee. Vliegtuigen met een hoog geluidsniveau, gebruiken meer brandstof en betalen zo meer vliegbelasting. Lange vluchten betalen zo ook meer dan korte vluchten. Passagiers van elektrische vliegtuigen (ja, die vliegtuigen komen eraan) betalen zo niet mee.
Vraag12
Algemeen12. Administratieve lasten en uitvoeringskosten
Een belangrijk criterium bij de keuze welk spoor wordt uitgewerkt en bij de verdere uitwerking van die keuze is, dat de belasting niet leidt tot onnodige administratieve lasten voor de betrokken ondernemers en dat rekening wordt gehouden met de uitvoerbaarheid.
Vraag 12
Heeft u op dit punt nog aanvullende opmerkingen en suggesties en zo ja, kunt u deze toelichten?
Door het heffen op de productie of invoer van kerosine zijn de uitvoeringskosten zeer gering. De controle is eenvoudig. Ook is zo makkelijk deze heffing uit te rollen in Europa of wereldwijd.
De ondernemers, vliegmaatschappijen, hebben hierdoor geen enkele uitvoeringskosten. De oliemaatschappijen zeer geringen extra kosten.
Vraag13
Algemeen13. Vervolg
Het kabinet zal na de zomer een keuze maken welke variant verder wordt uitgewerkt. Zowel bij die keuze als bij de verdere uitwerking zal ook de inbreng in deze consultatie worden betrokken.
Vraag 13
Heeft u in dit verband nog opmerkingen of suggesties die in het voorgaande nog niet aan de orde zijn geweest en die u onder de aandacht van het kabinet wil brengen?
Opbrengst besteden aan subsidie op bijvoorbeeld de ontwikkeling van het elektrisch luchtschip. Ook onderzoek naar het plan SchipholKatwijk, een luchthaven in zee aan het eind van een 7 km lange dijk. Haalbaarheids onderzoek naar de Maglev trein, 2 maal sneller dan de HSL voor 1/3 van de benodigde energie.