Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam M. Ed A.L. Galligani
Plaats Apeldoorn
Datum 29 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Die eventueel - onder veel voorbehoud - in 2021 te heffen vliegbelasting zal nauwelijks effect hebben op CO2 uitstoot en een verdere belasting van het milieu in de hand werken. Daarnaast heb ik geen vertrouwen in het voornemen van dit kabinet om te PROBEREN een Europese vliegbelasting op te zetten. De Veluwe is een groot kwetsbaar natuurgebied en daarom maak ik mij ernstig zorgen over de beoogde uitbreiding van vliegveld Lelystad.

Schiphol is een belastingparadijs! Dit kabinet kan het verschil maken door milieubelasting te heffen op de commerciële luchtvaart en geen vakantievluchten te laten vertrekken vanuit Lelystad. In andere woorden, wat gaat u NU doen om ons milieu leefbaar te houden?