Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam Martijn Booij
Plaats Haarlem
Datum 30 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Luchtvaart is uitermate belangrijk voor onze mobiliteit. Natuurlijk willen we nog steeds op (zaken-) reis of vakantie. Daarom moeten we investeren in schonere vormen van luchtvaart en alternatieve vormen van transport, zoals de hyperloop. Zolang we echter blijven vliegen mbv vervuilende brandstoffen met een hoge co2 uitstoot is het niet uit te leggen dat deze vorm van transport onbelast is terwijl internationaal transport per spoor wel belast wordt. We kunnen vliegvelden en vliegmaatschappijen die investeren in biobrandstoffen of anderzins co2 neutrale alternatieven onderzoeken belonen door belastingvoordelen. Het invoeren van een vliegtaks zullen we het liefst op Europees niveau invoeren, maar moeten beginnen in NL. Mensen wijken nu al uit naar over de grens voor de goedkopere vluchten met low cost carriers en wellicht worden dat er meer met een vliegtaks in NL. Echter, veel korte afstands vluchten zijn zakenvluchten en die passagiers zullen minder snel uitwijken. Ze zullen eerder gaan kijken naar alternatieve vormen door inderdaad te reizen per trein en daar een hotelovernachting aan te koppelen. Of minder vaak reizen en te kiezen voor videoconferencing.
Wellicht is het een idee om kortere vluchten relatief zwaarder te belasten dan langere vluchten?