Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | Particulier (Dhr HEJ van den Pol) |
---|---|
Plaats | Heemstede |
Datum | 23 augustus 2018 |
Vraag11
Algemeen11. Bereik van een vliegbelasting
In vrijwel alle varianten van een belasting op luchtvaart moet worden bepaald welke vliegtuigen in de heffing worden betrokken en wie belastingplichtig zijn. De vliegticketbelasting die in de periode van 1 juli 2008 tot en met 30 juni 2009 in Nederland werd geheven gold bijvoorbeeld niet voor de kleinste vliegtuigen en werd geheven van de vijf grotere Nederlandse luchthavens. Daarmee kon voor de heffing van deze belasting worden aangesloten bij de bestaande structuur van heffingen door de luchthavens zelf. Maar ook andere keuzes zijn denkbaar.
Vraag 11
Zijn er op dit punt zaken die u nog onder de aandacht zou willen brengen wanneer het kabinet opnieuw een belasting op luchtvaart zou invoeren?
Het is onvoorstelbaar dat de overheid zich twee keer aan dezelfde steen wil stoten. In 2008-2009 hebben we gezien hoeveel schade een vliegtaks kan aanrichten. Het is aangetoond dat een nationale vliegtaks slecht is voor de concurrentiepositie en de werkgelegenheid van Nederland. Bovendien helpt een nationale vliegtaks het milieu niet. De passagier rijdt immers de grens over naar België.
De luchtvaartsector zet zich al jaren keihard in voor verduurzaming. Door vlootvernieuwing, gebruik van biobrandstofm, gewichtsbesparing en efficiënte vluchtuitvoering is al veel bereikt. In 2011 is een Europees emissiehandelssysteem ingevoerd waardoor luchtvaart ging betalen voor CO2 uitstoot. De luchtvaartsector was in 2016 de eerste sector die in VN-verband tot wereldwijde afspraken is gekomen over het terugdringen van CO2-uitstoot. Dit heeft geleid tot een historisch akkoord, CORSIA. Dat is een aanpak die leidt tot werkelijke verduurzaming. Een nationale vliegbelasting leidt alleen tot economische schade.