Belasting op luchtvaart
Reactie
Naam | dhr RMJ Lormans |
---|---|
Plaats | Urmond |
Datum | 27 augustus 2018 |
Vraag1
1. AchtergrondIn het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.
Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Over alle vervoersmogelijkheden wordt belasting geheven uitgezonderd de luchtvaart. De grootste vervuiler komt dus weg zonder belasting te betalen. Dit moet dus anders. Hij die het meest vervuild moet dus ook het zwaarst belast worden. Vliegen moet belast worden, geen uitzondering hiervoor maken, dit werkt discriminerend. En dan kunnen ander vormen zoals trein en auto minder worden belast. Wil men aan het milieuakkoord kunnen voldoen zal het aantal vliegbewegingen drastisch moeten worden verminderd of men moet met alternatieve energie vormen (ELEKTRISCH) gaan vliegen.. !!! Dus mensen gaan gewoon minder op vakantie met het vliegtuig.. Punt!