Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam N. de Haan
Plaats Zaandam
Datum 31 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Het plan om een vliegbelasting in te voeren valt niet te rijmen met het plan om de dividendbelasting af te schaffen. Het doel van het afschaffen van de dividendbelasting is het vestigingsklimaat in Nederland te verbeteren. Nog los van de vraag of dit wel of niet het beoogde effect zal hebben staat het invoeren van een vliegbelasting, die het vestigingsklimaat in Nederland duidelijk verslechtert, hier haaks op.

Het afschaffen van de dividendbelasting kost het tienvoudige van de beoogde opbrengst van de vliegbelasting. Ik zie liever dat het kabinet de dividendbelasting in stand houdt en dat er geen vliegbelasting ingevoerd wordt.

Het invoeren van een vliegbelasting zal netwerkmaatschappijen als KLM dwingen te snijden in het routenetwerk, waardoor de hubfunctie van Schiphol verslechtert. Dit heeft een duidelijk negatief effect op de economie en het vestigingsklimaat in Nederland.