Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam AJC Brand
Plaats Amsterdam
Datum 26 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Invoeren van accijns op brandstof en btw heffing op tickets ? Goed idee, waarom? Twee redenen: a - de concurrentiepositie van de spoorwegen op Europese bestemmingen is verslechterd door een oneigenlijke vorm van subsidie van de luchtvaart en b - het milieu leidt onherstelbare schade door de ongebreidelde groei van het vliegverkeer, de echte kosten van vliegen liggen in de toekomst. Een vervuilersbelasting? Dat is ook een goed idee maar zou dan wel substantieel moeten zijn zodat het niet als een aflaat werkt, als een gewetensussertje. Mensen zullen inderdaad de nationale grens over gaan om vanaf een buitenlandse luchthaven te vliegen dus daar ligt een taak voor Brussel, dan zal blijken of de urgentie van de zaak voldoende leeft bij de Europese lidstaten