Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam Natuurplatform Drentsche Aa (drs P.W.G. Boucher)
Plaats Midlaren
Datum 25 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Vliegen is naar verhouding met andere vervoerswijzen waar wel belasting wordt geheven te goedkoop. De keuzes van consumenten zijn uit balans. Verder is vliegen vervuilend. De groei van het luchtverkeer kan zo niet doorgaan als we de klimaatdoelen willen halen.

Vraag2

2. Onderzoek verschillende opties en proces
Hoewel de voorkeur van het kabinet uitgaat naar het eerste, Europese spoor, zijn de afgelopen maanden ook het tweede spoor (een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen) en het derde spoor (een belasting per passagier) al onderzocht. Dit is nodig omdat de zorgvuldige invoering van een belasting op luchtvaart een voorbereidingstijd vraagt van enkele jaren. CE Delft heeft onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten van de drie verschillende opties. De resultaten van dit onderzoek heeft het kabinet op 29 juni 2018 verstuurd aan beide Kamers. Het onderzoek is bijgevoegd bij deze consultatie.

Vraag 2
Geeft het voorgaande u aanleiding tot opmerkingen en zo ja, kunt u dit toelichten?
Low Cost maatschappijen maken vaak handig gebruik van de ambities van kleine vaak verliesgevende luchthavens om hun kosten te drukken en daardoor goedkope tickets te kunnen aanbieden. Die kleine luchthavens lokken de Airlines met subsidies en lage tarieven. Het geld dat hier voor nodig is komt vaak van regionale overheden. Zo financiert de overheid ook nog eens de instandhouding van onrendabele luchtverbindingen. Maastricht en Eelde zijn hiervan treffende voorbeelden. Aandeelhouders van Eelde trokken onlangs 45 mln uit om een faillissement van GAE te voorkomen. Met 1,5 mln subsidie per jaar wordt een lijn naar Kopenhagen in stand gehouden.