Integratie van lwoo en pro in passend onderwijs
Reactie
Naam | Greijdanus College (Dhr. J. de Vries) |
---|---|
Plaats | Hardenberg |
Datum | 29 november 2013 |
Vraag1
Wat vindt u van de wijze:1. van overdragen van de ondersteuningstoewijzing van de RVC’s naar de samenwerkingsverbanden?
2. waarop het ondersteuningsbudget voor lwoo en pro wordt ingepast in en overgedragen naar de samenwerkingsverbanden?
Dat vind ik een heel goede.
Ik denk door deze zet daar er veel meer expertise komt naar de werkvloer en dat is hard nodig. Het mag best kosten besparend zijn, want het levert volgens mij onderwijskundig alleen maar winst op.
Vraag2
Wat vindt u van de vormgeving van de mogelijkheden voor opting out zoals deze zijn opgenomen in het wetsvoorstel?mooi op die manier.
Vraag3
Wat vindt u van het tijdpad/de planning voor invoering?prima, moet best haalbaar zijn.
Vraag4
Wat vindt u van de positie van lwoo en pro in relatie tot het samenwerkingsverband en de waarborgen die zijn ingebouwd in de inpassing van lwoo en pro?goed. Alleen hoop ik wel dat passend onderwijs ook echt gebouwd wordt zoals de wetgever bedoelt.
daar heb ik nog vragen bij. geld blijft te vaak sturend en onderwijsmanagers zijn niet de creatiefste boekhouders.
Vraag5
Vindt u augustus 2015 een goede maand om de RVC’s op te heffen en de taak van indicatiestelling over te hevelen naar de samenwerkingsverbanden, of is er een betere maand om dit te doen?Kan prima. We moeten meer ""tussen"" werkers wegbezuinigen en meer op de locaties de deskundigen plaatsen. Met dien verstande dat de wetgever zorgt voor een waterdichte controle vanuit de inspectie. Het mag niet zo zijn dat zorggelden besteed worden aan leuke dingen om de school te promoten. Het moet echt in de zorg komen en de leerling volgen .
Vraag6
Wat vindt u van dit wetsvoorstel en zijn er nog specifieke zaken waar u een reactie op wilt geven?ik vind dit een prima voorstel. Ik ben zelf coördinator zorg. Vaak merk ik dat het buiten de docent voor de klas om gaat en dat is niet goed. In de klas/groep moet het gebeuren met goede aansturing van deskundigen. Er wordt nog te veel buiten de klas zorg geboden. dat is deur en levert te veel achterstand op en dus te weinig rendement. En wat goed is voor de leerling met extra onderwijsbehoeften is altijd goed voor iedere leerling. Hoe meer een docent leert orthopedagogisch te handelen, hoe minder zorgleerlingen er buiten boord geholpen moeten worden, hoe minder er diepte zorg geboden zal moeten worden. Mijn persoonlijke mening is dat de indicatie via een swv -pcl moet gaan, maar wel met meer beleidsruimte dan de RVC tot nu toe hadden. Er zijn lwoo-geindiceerde leerlingen, die eigenlijk het op het vo best goed doen en dus niet erg om extra zorg verlegen zijn en er zijn daarnaast veel leerlingen die geen lwoo en of lgf krijgen en toch veel zorg nodig hebben. Maar er is geen arrangement om ze in te plaatsen??? Ik hoop dat het ontwerp echt 1-1-2015 werkelijkheid wordt. in mijn optie had dit veel eerder gemoeten. Ook vind ik het goed dat er voor zorgleerlingen een ontwikkelingsperspectief moet komen. Docenten doen nog te vaak natte vingerwerk. Ze werken vaak veel te weinig beleidsgericht. Goed inspectie hierop zal in het onderwijs niveau verhogend werken.