Nationaal Milieubeleidskader (NMK)
Reactie
Naam | Deventer Chauffeur (J.S. de Bruin) |
---|---|
Plaats | Deventer |
Datum | 31 augustus 2020 |
Vraag1
U kunt op alle onderdelen van deze notitie reageren. Het ministerie zou graag reacties willen van inwoners, bedrijven, organisaties en medeoverheden aan de hand van de volgende vragen:Vraag 1: Herkent u de bouwstenen uit de notitie of stelt u nog aanvullingen of wijzigingen voor?
Vraag 2: Welke punten zou u willen meegeven voor de uitwerkingen van het beleidskader naar een uitvoeringsprogramma?
Vraag 3: Hoe kunnen we u zo effectief mogelijk betrekken in het vervolgtraject waarbij de bouwstenen worden uitgewerkt in het Nationaal Milieuprogramma?
Vraag 1: Wijziging, bij de introductie van het artikel wordt veelal gerefereerd aan bekende problemen als er niet tijdig wordt geacteerd op de milieu problematiek die bij menig bekend zijn. Voor mij persoonlijk was het een eye opener dat vanwege de milieu problematiek tegenwoordig van de 10 risico's voor de mens de helft milieu gerelateerd is en dit hoger wordt als er nu niet op wordt geanticipeerd.
Vraag 2: het beleidskader naar uitvoeringsprogramma zou steviger mogen zijn, er wordt over problemen gepraat die zo goed als opgelost zijn en dat er uitdagingen zijn voor de toekomst. Er is geen uitdaging om aan te gaan voor de toekomst, als we niet nu veranderen dan is het kansloos voor de toekomstige generaties alleen voelen wij die pijn nu niet en moet dit uit onze eigen verbeelding komen. Het mag duidelijker naar voren komen dat de milieuschade irreversibel is en niet een uitdaging dat als het mis gaat er een klein probleem is.
Vraag 2: "Grote bedrijven kunnen via hun impact en invloed een belangrijke bijdrage leveren aan mondiale duurzame ontwikkeling.
Daarom wordt verwacht dat zij de OESO-richtlijnen expliciet onderschrijven." Interessant maar een onderschrijving is geen verbintenis en dwingt bedrijven nergens toe. De overheid zou dit zelf beter eerst kunnen uitvoeren door kritischer te kijken naar aanbestedingen bij gemeente die worden uitgeschreven. De aanbestedingen zijn vaak nog gericht op prijs in plaats van, lokale productie, belasting van milieu ergens anders, wat gebeurt er ( met auto's bijvoorbeeld) na de aanbesteding ( afgeschreven en worden naar lage landen geëxporteerd).
Vraag 2 : OESO: Daarnaast zullen grote bedrijven een impact kunnen hebben door te betalen als vervuiler, maar is het belangrijker dat er wordt gekeken naar lokale duurzame oplossingen. MKB bedrijven waar 80% van werkend Nederland in dienst is zouden meer moeten worden betrokken in initiatieven omdat ze een grote groep vertegenwoordigen van werkend Nederland. Daarnaast zijn MKB bedrijven vaak niet beurs genoteerd en kunnen zei een grotere impact hebben omdat ze niet gebonden zijn aan beleggers die voor de grootste winst gaan.
Vraag 3: Jullie zijn vrij om mij te benaderen.