Regels voor onbemande luchtvaartuigen (drones) en uitvoering Europese Verordeningen

Reactie

Naam Peter den Ouden
Plaats VOORBURG
Datum 3 november 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting.
U wordt met name verzocht om op de voorstellen in Hoofdstuk 2 (luchtverkeersregels) en Hoofdstuk 3 (inschrijvingen register) te reageren.
Mijn zienswijze:

De voorliggende regelgeving is te weinig gedifferentieerd naar de aard van het luchtvaartuig en ernstig ten nadele van de klassieke modelvliegerij, maakt deze in sommige gevallen illegaal zonder dat hier aanleiding voor is.

De klassieke modelvliegtuigen zijn van een niet met drones/multicopters vergelijkbare dimensionering en operationele orde.

Ik verzoek dan ook om:

A) tot een eenvoudige definitie te komen voor de categorie klassieke vastvleugel modelvliegtuigen, zijnde geen drones.

(Hiertoe heb ik ter vergadering al eens een proeve aangeboden die nog steeds wat mij betreft ter beschikking en ter discussie is)

B) Het CE keurmerk niet van toepassing te verklaren voor eigen ontwerp, zelfbouw en zelfafbouw en voor producten van kleine (Europese) bedrijfjes die hoogwaardige producten leveren, maar zich geen CE-keurmerk kunnen veroorloven.

C) Het oude regelement, wellicht in aangepaste vorm van toepassing te verklaren voor klassieke vast vleugelvliegtuigen.

Of:

Voor klassieke vastvleugel vliegtuigen het reglement op te schorten om in de tijd:

In het voorliggende regelement de (gewicht) grenzen van de verschillende categorieën, voor klassieke vastvleugel vliegtuigen, daar dezen immers geheel andersoortige karakteristieken hebben, meer met een werkbare praktijk overeen te brengen.

Zij nog opgemerkt dat de overheid zich daarmee een substantieel stuk zinloze administratie bespaard.

Bijlage