Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

Reactie

Naam Techniekketen Noord- en Midden Limburg (MSc J.P. van Helmond)
Plaats Roermond
Datum 13 februari 2019

Vraag1

Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om doorlopende leerroutes in te richten waarbij het onderwijs verrijkt, verdiept en soms ook verkort kan worden. Verkorting is geen doel op zich, maar is wel een mogelijkheid.
Dit wetsvoorstel biedt scholen de mogelijkheid om een verkorte doorlopende leerroute vmbo-basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) aan te bieden binnen een studieduur van 2 jaar (vanaf de bovenbouw van het vmbo t/m een diploma basisberoepsopleiding).

Denkt u dat het mogelijk is om jongeren vanaf de bovenbouw vmbo naar een diploma basisberoepsopleiding te begeleiden in 2 studiejaren? Of is deze verkorting niet haalbaar?
Onze ervaring leert dat dat mogelijk is. Het V(MBO) en MBO werken sinds 2015 in Noord- en Midden Limburg samen om meer leerlingen te boeien en binden voor de sector techniek. Eén van de onderdelen is het werken met doorlopende leerlijnen. Zelfs het behalen van niveau 3 in wordt binnen 6 jaar (4 jaar VMBO en 2 jaar MBO) succesvol afgesloten. Nu is verkorting geen doel op zich. Verdieping en verrijking wel afhankelijk van de capaciteiten van de leerling. In ieder geval vanuit het onderwijs gezien.
Vanuit het perspectief van de leerling/ouder ligt dat soms anders. Verkorting is voor een deel de hoofdreden reden om voor deze route te kiezen.

Vraag2

De eerste twee jaren van de doorlopende leerroute is de jongere ingeschreven op de vmbo-school. De vmbo-school is in die periode ook verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving. Enige uitzondering hierop is dat de mbo-instelling te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het mbo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
Na twee jaren wordt de jongere overgeschreven naar de mbo-instelling. Vanaf dat moment wordt de mbo-instelling verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving in de doorlopende leerroute. Ook hier geldt weer dat de enige uitzondering is dat de vo-school te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het vo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
In de samenwerkingsovereenkomst maken de vmbo-school en mbo-instelling afspraken over wat zij van elkaar nodig hebben om de wet- en regelgeving na te leven.

Is de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de vo-school en de mbo-instelling voldoende duidelijk?
De beschreven verantwoordelijkheidsverdeling is duidelijk qua onderwerpen. Goede afspraken met elkaar maken is noodzakelijk. De aandacht gaat nu vooral over wat je gaat doen. Misschien is het wel zo helder om ook aandacht te besteden aan datgene wat niet gaat gebeuren. De combinatie van deze twee perspectieven zorgt voor transparantie en is behulpzaam in de communicatie naar elkaar en niet te vergeten naar ouders en voor wie wij allemaal hard aan het werk zijn, de leerling.

Vraag3

Biedt de mogelijkheid dat vmbo-examens tot en met het derde jaar van de doorlopende leerroute kunnen worden afgesloten voldoende ruimte om een geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo-mbo aan te bieden?
Op dit moment is de structuur dat in het 3de leerjaar de praktijkexamens gehouden worden en in het 4de leerjaar de theorie. Vertaald naar de gehanteerde definitie, doorlopende leerlijn vmbo-mbo vanaf de bovenbouw ...... zijn dat dus de eerste 2 jaar en maken we geen gebruik van de mogelijkheid om in het 3de leerjaar nog examen af te leggen.

Kanttekening. Leerlingen starten in het 1ste leerjaar van het VMBO in de doorlopende leerlijn techniek.

Bijlage