Subsidieregeling elektrisch vervoer
Reactie
Naam | S.M.T.M. Smeets |
---|---|
Plaats | Gouda |
Datum | 5 maart 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.
Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
In de regeling wordt met betrekking tot het moment dat de aankoopovereenkomst/leaseovereenkomst wordt gesloten voorwaarden gesteld. Met betrekking tot de lease van een nieuwe elektrische auto wordt in artikel 2.3.1 onder 3 gesteld 'De overeenkomst tot lease is niet eerder gesloten dan op de datum van publicatie van deze regeling'. De levertijden van elektrische auto's zijn vaak lang. Om mijn huidige privé lease (benzine) auto, waarvan het contract loopt tot eind augustus 2020, te vervangen heb ik onlangs in januari al een lease overeenkomst gesloten om tijdig over een opvolgende, nu elektrische lease auto (die voldoet aan de voorwaarden van de regeling) te kunnen beschikken. De levering is pas eind oktober 2020. Met de voorwaarde van artikel 2.3.1 wordt ik als (te) vroege adapter benadeeld. De bijdrage die ik na oktober 2020 ga leveren aan het verminderen van de emissie van CO2 wordt niet gelijk gesteld aan de bijdrage van iemand die nadat de regeling is gepubliceerd een leaseovereenkomst afsluit. Zo ontvangt iemand die in oktober 2020 een leaseovereenkomst afsluit voor een gebruikte elektrische auto een subsidie (er van uitgaande dat de regeling dan is gepubliceerd). We rijden op hetzelfde moment in een elektrische auto, het levermoment van een gebruikte auto zal immers niet veel afwijken van het sluiten van de overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst. De een rijdt met en de ander zonder subsidie. Het moment waarop de auto gereden gaat worden sluit beter aan op het doel van de regeling, het verminderen van de CO2 emissie. Het moment van afsluiten van de overeenkomst heeft geen directe relatie naar dit doel. De levering van de auto, op kenteken zetten en vervolgens rijden met de auto heeft dat wel. Het moment van op kenteken zetten is op gelijke wijze toepasbaar bij aankoop van een nieuwe of gebruikte elektrische auto of de lease van een gebruikte elektrische auto.