Subsidieregeling elektrisch vervoer
Reactie
Naam | R Klunder |
---|---|
Plaats | Uden |
Datum | 5 maart 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.
Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Geachte heren, dames,
Uiteraard is een subsidieplan als deze goed voor het milieu maar ik mis een belangrijk punt wat naar mijns inziens ter aanvulling opgenomen zou kunnen worden. Ik mis namelijk de stimulering om oude diesels van de weg te krijgen. Extra wegenbelasting werkt in mijn ogen onvoldoende en is teveel gericht op het spekken van de overheidskas. Diegenen die een oudere diesel rijden zijn veelal financieel niet in staat om de duurdere elektrische auto aan te schaffen zelfs niet met deze subsidieregeling.
Naar mijn idee is het dan ook een overweging waard om een inruilpremie te overwegen op deze oudere diesels in combinatie met een subsidie bij aanschaf van deze elektrische voertuigen.
De stelling dat deze subsidie alleen te verkrijgen is bij een erkend bedrijf vind ik discutabel omdat bekend is dat de prijzen bij erkende bedrijven doorgaans hoger zijn dan een particuliere aanschaf waardoor hier een deel van de subsidie verdwijnt in het bedrijf en niet zo zeer terecht komt in de portemonnee van de koper wat de overweging afremt om tot aanschaf over te gaan.
Om fraude hierin tegen te gaan zou men de geregistreerde waarden van bijvoorbeeld de ANWB kunnen hanteren.
Met vriendelijke groet,
René L.T.A. Klunder
Uden