Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam Tim-en-co (Tim Menko)
Plaats Amsterdam
Datum 5 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Dag,

Ik vind het een prachtig initiatief en ik zou er ook graag gebruik van willen maken, echter is er een significant probleem. Het meest belangrijke aspect is de actieradius (aantal km) en als de middenklasselimiet op 45000 euro wordt gelegd, dan lopen mensen de beste 2 modellen mis.

In deze duidelijke lijst (https://www.activlease.nl/elektrische-auto/welke-elektrische-autos-hebben-de-grootste-actieradius/) is te lezen dat de Ford Mustang Mach-E en Tesla Model 3 net buiten de prijsklasse vallen. Dit zijn de beste auto's die nog relatief betaalbaar zijn.

Door de limiet 45.000 te maken zorg je er dus voor dat mensen louter worden aangemoedigd de minder goede elektrische auto's aan te schaffen die een significant lagere radius hebben. Dit zal leiden tot negatievere ervaringen en verhalen. Iedereen denk momenteel al: "Ja, goed voor het milieu en ze zien er mooi uit, maar dan moet ik bij elke rit naar het buitenland stil gaan staan..".

Kortom, als de middenklasse prijs wordt opgeschroefd tot 50.000 euro dan zullen er:
- Veel meer mensen gebruik maken van de regeling,
- De ervaringen veel positiever zijn.
- Het elektrisch rijden meer aanzien krijgen met meer (en uiteraard niet uitsluitend) mooiere wagens.

Met vriendelijke groet,

T. Menko
trmenko@gmail.com