Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam W.H. van Gemeren
Plaats Anna Paulowna
Datum 15 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
De leasemaatschappij waar ik momenteel mee in onderhandeling ben voor een private lease constructie (eenmalige batch elektrische auto's aangeboden via de Consumentenbond) worstelt met de concept subsidieregeling per 1 juli. Zij gaven onomwonden aan dat de lease- en verkoopprijzen van hun elektrische auto's zullen stijgen doordat de consument van de subsidieregeling gebruik kan maken. Vb. ik kan nu voor €273,-/pm een mooie nieuwe Seat Mii Electric Plus leasen voor een periode van 5jr. Met een subsidie van €4000,- ligt het omslagpunt voor de leasemaatschappij op €340,-/pm voor dezelfde leaseperiode, een in mijn ogen niet onwaarschijnlijke stijging van de leaseprijs van een toekomstige batch elektrische auto's die weer via zo'n constructie (Consumentenbond) wordt aangeboden. Daarmee valt het prijsvoordeel voor mij als consument weg. Ik ben nu dus in dubio of ik voor het huidige, scherpe!, aanbod moet gaan. Of moet wachten tot de subsidieregeling los komt met het risico dat ik een veel hogere leaseprijs moet gaan betalen. Ik ben benieuwd of dit mogelijke effect door u is meegenomen in de bepaling van de subsidiebedragen zoals nu vastgesteld.