Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam Drs. Ing. G.J. Braas
Plaats Hoorn
Datum 10 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Geachte FET,

Met belangstelling heb ik de ontwikkeling van de aanschaf subsidie voor elektrische auto´s gevolgd. Ik ben een particulier die binnenkort een elektrische auto gaat kopen.

Ik heb me geïnformeerd welke type auto´s er zijn met een redelijk WLTP. Nou dat valt dan tegen!
Ik vind een WLTP van 400 a 450 km een min of meer een must, want in de praktijk zal de range ca. 300 á 350 km zijn. En bij een kleinere accu moet de auto elke dag of nacht aan de stekker, bij een grotere accu veel minder. Elke dag aan de stekker is toch veel gevallen lastig. PS. Dit heeft ook consequentie voor het aantal laadpalen!

Je komt dan op het punt dat er eigenlijk niet veel elektrische auto´s zijn onder de € 45.000 , met een accu van boven de 58 KWh, die een rang geven van een ca. 400 WLTP!

Auto´s met zo´n accu zijn duurder dan € 45.000, dat zijn bijvoorbeeld de Nissan Leaf, Hyundai Kona 64KWh , VW id.3 (de Plus naar het schijnt ca. € 44.000 en de Max € 49.000) ook de Tesla 3 ligt ook flink boven de € 45.000.

Nu kan ik begrijpen dat de € 45.000 gekozen is als bedrag vergelijkbaar met het lease-bedrag van € 45.000. Maar bij leasen kan je een auto nemen van € 60.000 en dan heb je een 8% bijtelling tot 45.000 en daarboven 22%. En zo wordt het in veel gevallen gedaan. Dus je kan op het punt van een richtprijs € 45.000 voor koop t.o.v. leasen dit niet goed vergelijken.
Vanuit deze situatie en het beperkt aantal auto´s onder de € 45.000, zou m.i. de maximale aanschafprijs € 50.000 moeten zijn. Dan heb je de keuze uit een redelijk aantal auto´s met een acceptabele rang.

Met vriendelijke groeten,

Gerard Braas
Bierkade 8
1621 BE Hoorn
tel. 06-30845147