Subsidieregeling elektrisch vervoer
Reactie
Naam | Pieter de Groene |
---|---|
Plaats | Breukelen |
Datum | 30 maart 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.
Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
In februari is in de autobranche gepubliceerd over deze subsidieregeling, ook door de minister als zijnde een regeling vanaf 2020.
Nu staat in de regeling 1 juli 2020 met terugwerkende kracht naar het moment van publicatie van de regeling.
Mi zou het dus met terugwerkende kracht moeten zijn tot het communicatiemoment, februari 2020. Of gewoon miv januari 2020.
Veel eerlijker en beter uitlegbaar.
Een ander punt, zeker bij elektrische auto's is de levertijd. In de autowereld is het gebruikelijk te werken met de datum van tenaamstelling en niet met de datum van de koop/leaseovereenkomst. Subsidie zou dus moeten ingaan op het moment van tenaamstelling (daadwerkelijke levering).
De genoemde 60 dagen passen niet bij dit probleem, er zit vaak veel meer tijd tussen tekenen en daadwerkelijk rijden.
Er staan nog vele VW Golf en Opel Ampera's in NL. Op deze manier worden die voorlopig niet verkocht. Deze systematiek zet de markt op slot. Dit geldt ook bij geplande bestellingen. Die stel je dus uit. Niet eerlijk ook voor mensen die de afgelopen maanden besteld hebben maar pas eind van het jaar gaan rijden vallen dus buiten dit voorstel.