Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam TH Burghout
Plaats Velp
Datum 5 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
De markt beweegt al een tijdje naar elektrisch auto's (EV's). Ongetwijfeld vanwege bestaande subsidies in Nederland en het buitenland, boetes voor fabrikanten bij het niet behalen van de emissiestandaard, de consument die bewuster omgaat met zijn impact op het klimaat en de aannemelijke lagere TCO van EV's. Hierdoor hebben vele consumenten al een EV aangeschaft, of zijn op dit moment in dat proces. Het doel van de subsidie is om de consument te motiveren een EV aan te schaffen. Zij die nu al een EV hebben, hadden klaarblijkelijk geen extra motivatie nodig. Echter moeten we wel kijken naar het effect op de markt en de consument in het bijzonder.

Juist deze consument zal zich benadeeld voelen door deze regeling vanwege de ingangsdatum van 1 juli. Personen die recent een EV hebben aangeschaft lopen deze subsidie mis. Dit verlaagd het vertrouwen in de overheid door een gebrek aan openheid en duidelijkheid. De consument zal dan in de toekomst langer wachten op mogelijke subsidies van de overheid, wat de adoptie van nieuwe en betere technologieën vertraagd.

Daarnaast kan dit er voor zorgen dat de markt voor EV's nu "op slot komt" doordat de meeste consumenten de ingangsdatum van de subsidie afwachten. Dit is onwenselijk omdat er dan na de ingangsdatum een race kan ontstaan voor de nog beschikbare EV's. Dit is vooral ten nadele van de consument vanwege de verhoogde vraag en beperkte aanbod. Daarnaast dienen fabrikanten ook hun EU emissiegrenzen te behalen. Als auto's niet in Nederland verkocht worden zullen deze elders verkocht worden, waardoor onze steden langer vervuilt worden door auto's met een verbrandingsmotor.

Tevens is de levertijd van EV's over het algemeen langer dan die van vergelijkbare brandstofmodellen. Vaak moet de consument nu een auto bestellen, of nu een leasecontract tekenen, om in de zomer van 2020 elektrisch te kunnen rijden. Op dat moment is de regeling al ingegaan, maar loopt de consument alsnog de subsidie mis.

Ook zien we ook dat in landen zoals Zweden, Japan en Verenigde Staten in het verleden regelingen waren waarbij mensen die nét buiten de regeling vallen tegemoet worden gekomen. Daarnaast zijn er in verschillende Europese landen al langer subsidies op elektrische auto's voor particulieren. Ik zou graag zien dat de subsidieregeling zou gelden voor alle elektrische auto's aangeschaft in 2020 om de directe impact op de markt te beperken en consumenten die al een elektrische auto hebben aangeschaft niet te benadelen.