Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam nvt (Dhr L.J.W. van de Moosdijk)
Plaats Olst
Datum 8 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Beste,

Voertuigen die worden aangedreven met behulp van een batterij zijn allerminst "emissie vrij". Voor het gemak wordt met oogkleppen op alleen gekeken naar wat er uit de uitlaat komt. Niets dus, en daarom blijkbaar emissie vrij. Wat er niet in het hele verhaal op een eerlijke en transparante manier wordt meegenomen is de productie van de auto en de batterij, beiden allerminst emissie vrij. Daarnaast wordt ook niet meegenomen de emissie, die vrijkomt bij de productie van windmolens. Allerminst emissie vrij. Onze huidige energie mix is voor minder dan 20% "groen". Elektriciteit is nu dus ook niet emissie vrij. En wat te denken van de aanpassingen aan het elektriciteitsnet? Al die elektriciteit past niet op het huidige net. Daarnaast zal het elektriciteitsverbruik minimaal verdubbelen met al die elektrische emissieloze auto's.
En voor al deze nadelen van elektrisch rijden wordt de burger met voldoende centen op de bank gesubsidieerd met € 4.000,--. Onbegrijpelijk. Het geld kan vele malen beter besteed worden. Mocht u interesse hebben, dan doe ik u graag een aantal suggesties. Graag zie ik daarom uw reactie tegemoet.

Vriendelijke groet, Bart van de Moosdijk