Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam SmiLease B.V. (J. Van der Kooij)
Plaats Leek
Datum 11 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Reactie Consultatieversie Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren

Geachte mevrouw De Minister,

SmiLease B.V. te Leek is een Private Autolease bedrijf. In 2006 is Private Autolease door SmiLease als eerste aanbieder in Nederland op succesvolle wijze geïntroduceerd. SmiLease is geen deelnemer van het Keurmerk Private Lease, dit omdat SmiLease geen Keurmerk nodig heeft om de hoogste klanttevredenheidsscore van onze branche in Nederland te realiseren. Daarnaast leidt het Keurmerk naar de mening van SmiLease tot onnodige bureaucratie en in-efficiency.

Hierbij wil ik u vragen om onderstaande punten te verduidelijken en of aan te passen.

1. Registratie van de personenauto op naam van de klant.
SmiLease, en veel collega private leasemaatschappijen, maken voor de tenaamstelling van Private Lease auto’s gebruik van het RTL systeem van de RDW. Bij dit systeem worden de particulier en de leasemaatschappij bij de RDW geregistreerd. Voordeel van dit systeem: de particulier krijgt eventuele bekeuringen rechtstreeks toegestuurd en is zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling. Daarnaast kan de particulier de auto niet verkopen, dit recht is –zoals dit ook hoort bij operationele lease- voorbehouden aan de leasemaatschappij. Of u aan de regeling toe wilt voegen dat registratie van de particulier via het RTL systeem gelijkgesteld wordt aan het op naam van de particulier registreren van de auto.

2. De eis dat de lessor van de Private Lease overeenkomst deelnemer is van het Keurmerk Private Lease.
Deze eis zal tot stand gekomen zijn door lobbywerk van de Consumentenbond. De Consumentenbond is zelf actief als aanbieder van Private Autolease onder de condities van het Keurmerk. Door deze eis toe te voegen wordt voor de Consumentenbond een deel van de concurrentie in Nederland uitgeschakeld.

De eis van het Keurmerk voor Private Lease is strijdig met het verlenen van subsidie bij koop. Bij koop wordt immers geen enkele eis gesteld aan de wijze van financiering, waarom wordt dit bij lease dan wel gedaan? Dit is daarnaast in strijd met Europees recht. In de toelichting op de consultatieversie is vermeld dat de regeling op basis van Europees recht niet selectief mag zijn naar bepaalde autodealers of leasemaatschappijen. Gegeven de gestelde eis van lid van het Keurmerk Private Lease is de regeling echter wel selectief.
Of u voor Private Lease maatschappijen de eis van lid van het Keurmerk Private Lease dan ook wilt laten vallen.